Τρίτη, 3 Σεπτεμβρίου 2019

Αεροδιακομιδές - Μέτρα Ασφάλειας Γύρω από τα Ελικόπτερα - Θέσεις Προσεδάφισης

heli2


Επιμέλεια Κειμένου

Παναγιώτης Σπανός

Διασώστης ΕΚΑΒ Ρόδου


Αεροδιακομιδές

Τα εναέρια ασθενοφόρα χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν ασθενείς απομακρύνοντάς τους άμεσα από το σημείο του ατυχήματος. Αυτά προσγειώνονται μέσα ή κοντά στον τόπο του ατυχήματος και διακομίζουν ασθενείς σε μονάδες τραύματος, καθημερινά και σε πολλές περιοχές.
Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι εναέριων ιατρικών μονάδων: τα αεροσκάφη με φτερά και εκείνα που φέρουν έλικα, περιστρεφόμενη σε κατακόρυφο άξονα, γνωστά ως ελικόπτερα. Τα αεροσκάφη με φτερά, χρησιμοποιούνται σε  διανοσοκομειακές μεταφορές ασθενών, όταν οι αποστάσεις είναι μεγαλύτερες από 1 ΟΟ ή 1 50 μίλια. Για μικρότερες αποστάσεις προτιμάται η διακομιδή από χερσαία μέσα ή από ελικόπτερα.


Ειδικά εκπαιδευμένο ιατρικό πλήρωμα συνοδεύει αυτές τις πτήσεις μεταφοράς των ασθενών. Ο δικός σας ρόλος σε διακομιδές με αεροσκάφη περιορίζεται στην εξασφάλιση μεταφοράς με χερσαία μέσα, του ασθενούς και του ιπταμένου ιατρικού πληρώματος μεταξύ του νοσοκομείου και του αεροδρομίου.

Τα ελικόπτερα αποτελούν σπουδαίο εργαλείο στην παροχή επείγουσας ιατρικής φροντίδας. Η επιβίωση των ασθενών με τραύμα έχει άμεση σχέση με το χρόνο που μεσολαβεί από τη στιγμή του ατυχήματος μέχρι την παροχή ιατρικής φροντίδας. 

Τα περισσότερα ελικόπτερα που χρησιμοποιούνται στις πρώτες βοήθειες πετούν με ταχύτητα 1ΟΟ mph σε ευθεία πορεία, χωρίς τους κινδύνους που κρύβουν οι δρόμοι, ή προκύπτουν από την πυκνή κυκλοφορία. Το ειδικό πλήρωμα στα σκάφη αυτά μπορεί να περιλαμβάνει διασώστες, παραϊατρικό προσωπικό, ιπτάμενες νοσηλεύτριες και ειδικευμένους ιατρούς.

Πρέπει να είστε ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τις ικανότητες, τα πρωτόκολλα και τις μεθόδους που αφορούν τα ελικόπτερα στην περιοχή σας. Οι υπηρεσίες που ευθύνονται για τη μεταφορά των ασθενών με ελικόπτερα, παρέχουν εκπαίδευση στους διασώστες σε θέματα βασικής λειτουργίας και ασφάλειας. Η παράγραφος που ακολουθεί αποτελεί μια εισαγωγή σε θέματα ασφάλειας, χωρίς να προτίθεται να υποκαταστήσει τα μαθήματα που γίνονται εκτενέστερα στις κατά τόπους υπηρεσίες.

Μέτρα Ασφάλειας Γύρω από τα Ελικόπτερα

Η ασφάλεια γύρω από τα ελικόπτερα προϋποθέτει απλά κοινή λογική, καθώς και συνεχή επαγρύπνηση για την ανάγκη προφύλαξης του ατόμου. Μπορεί οι τύποι των ελικοπτέρων να ποικίλλουν, οι κίνδυνοι όπως που ενυπάρχουν σε αυτά είναι πάντα οι ίδιοι. Αν είστε εξοικειωμένοι με τον τρόπο λειτουργίας των ελικοπτέρων και ακολουθείτε τις οδηγίες του πιλότου, ελαχιστοποιείτε τους πιθανούς κινδύνους. Πρέπει να φροντίσετε να μείνετε μακριά από το ελικόπτερο, εκτός και αν ο πιλότος ή το πλήρωμα σας κατευθύνει κοντά.

Ο σημαντικότερος κανόνας είναι να κρατάτε μια απόσταση ασφαλείας από το αεροσκάφος, οποτεδήποτε βρίσκεται στο έδαφος και είναι ακόμη «με αναμμένες μηχανές», που σημαίνει ότι η έλικα της ουράς ακόμη γυρίζει. 

Ο κάθε διασώστης πρέπει να παραμένει εκτός της περιμέτρου του πεδίου προσγείωσης, εκτός και αν ο πιλότος ή μέλος του ιπτάμενου πληρώματος τον καλέσει να πλησιάσει το αεροσκάφος.

 heli3

Συνήθως το ιπτάμενο πλήρωμα έρχεται φέροντας επαρκή εξοπλισμό, ώστε να μην χρειάζεται τη συνδρομή του διασώστη στο πεδίο προσγείωσης. Αν σας ζητηθεί να πλησιάσετε το πεδίο προσγείωσης φροντίστε να μείνετε μακριά από την ουραία έλικα. 

Οι λεπίδες της έλικας, όταν αυτή κινείται πολύ γρήγορα, γίνονται αόρατες. 

Στην πράξη, ποτέ δεν πλησιάζετε ένα ελικόπτερο, ακόμη και αν δεν έχει αναμμένες μηχανές. 

Αν πρέπει να βρεθείτε στην απέναντι πλευρά του ελικοπτέρου φροντίστε να περάσετε από μπροστά. 

Ποτέ μην επιχειρήσετε να σκύψετε κάτω από την καμπίνα, την ουραία κεραία του ή το ουραίο τμήμα του ελικοπτέρου. 

Ο πιλότος δεν μπορεί να έχει οπτική επαφή με αυτά τα σημεία. 

Η ορθή προσέγγιση του ελικοπτέρου πρέπει να γίνεται στις θέσεις της 9ης και 3ης ώρας, όπως βλέπει μπροστά ο πιλότος.


Ένα άλλο σημείο ιδιαίτερης προσοχής είναι το ύψος της κεντρικής έλικας. Σε πολλά αεροσκάφη η έλικα παρουσιάζει ελαστικότητα και μπορούν οι άκρες της να φτάσουν χαμηλά μέχρι και 10 εκ. από το έδαφος. Γι' αυτό, όταν πλησιάζετε ένα ελικόπτερο, περπατάτε σκυφτά. 

heli4

Το φύσημα του αέρα μπορεί να αλλάξει το ύψος των ελίκων αναπάντεχα, γι' αυτό φροντίστε να προστατέψετε τον εξοπλισμό σας καθώς τον μεταφέρετε κάτω από τις έλικες. 

Ο ανεμοστρόβιλος που από τις περιστρεφόμενες λεπίδες της κεντρικής έλικας, μπορεί να γίνει η αιτία να πετάξουν καπέλα άλλα και να χαθούν υλικά από τον εξοπλισμό. 

Τα αντικείμενα αυτά, μπορούν να αποδειχθούν μεγάλος κίνδυνος όχι μόνο για το αεροσκάφος αλλά και για τα παρευρισκόμενα άτομα.

Όταν συνοδεύετε ένα μέλος του πληρώματος του αεροσκάφους πρέπει να ακολουθείτε πιστά τις οδηγίες του. 
Ποτέ μην επιχειρήσετε να ανοίξετε τη θύρα του σκάφους, ή να μετακινήσετε τον εξοπλισμό, εκτός εάν το ίδιο το μέλος του πληρώματος σας το ζητήσει. 
Όταν κληθείτε να προσεγγίσετε το αεροσκάφος, δείξτε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προσοχή και δώστε μεγαλύτερη βαρύτητα στους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν.

Θέσεις Προσεδάφισης

Μολονότι ένα ελικόπτερο μπορεί να πετάξει κάθετα προς τα πάνω ή προς τα κάτω, η λειτουργία αυτή είναι η πλέον επικίνδυνη. Ο πιο ασφαλής και αποτελεσματικός τρόπος προσγείωσης ή απογείωσης είναι παρόμοιος με ό,τι συμβαίνει στα αεροπλάνα. 


Η προσγείωση με μικρή κλίση επιτρέπει πιο ασφαλείς επιχειρήσεις. 

Η απογείωση συνδυάζει την ανύψωση από το έδαφος και την προς τα εμπρός κίνηση, για να μπορεί να ταξιδέψει ψηλά και με μικρή κλίση.

Ο καθαρισμός του πεδίου προσγείωσης αποτελεί ένα σημαντικό έργο που μπορείτε να αναλάβεις. 

Αναζητήστε για σκόρπια συντρίμμια, ηλεκτρικές ή τηλεφωνικές γραμμές, πασσάλους, ή καθετί άλλο που μπορεί να παρεμποδίσει και να θέσει σε κίνδυνο την ασφαλή προσγείωση του ελικοπτέρου. 

Αν εντοπίσετε κάποιο κίνδυνο ειδοποιήστε τον πιλότο είτε μέσω ασυρμάτου ή οποιουδήποτε άλλου μέσου. Ο πιλότος συνήθως θα πετάξει πάνω από την περιοχή και θα την ελέγξει, προτού τελικά επιχειρήσει να πλησιάσει και να προσγειωθεί, για να βεβαιωθεί ότι όλοι οι πιθανοί' κίνδυνοι έχουν αναγνωριστεί. 

Ανάλογα με την ώρα, τη θερμοκρασία, την παρουσία ανέμων, αλλά και το βάρος του αεροσκάφους, μπορεί να χρειαστεί να σημάνετε το μέρος της προσγείωσης με σημαίες, φώτα, ή άλλα συστήματα σήμανσης. Εκείνο που προτείνεται είναι μια ασφαλής περιοχή διαστάσεων 30 x 30 μέτρων.

Εάν το ελικόπτερο πρέπει να προσγειωθεί σε κεκλιμένη επιφάνεια συνιστάται ιδιαίτερη προσοχή. Η κεντρική έλικα του αεροσκάφους θα βρεθεί πολύ κοντά στο έδαφος από το ανωφερές μέρος. Στην περίπτωση αυτή, προσπαθήστε να πλησιάσετε το ελικόπτερο μόνο από την πλευρά της κατωφέρειας. 
Μην επιχειρήσετε να μετακινήσετε τον ασθενή προς το ελικόπτερο έως ότου το πλήρωμα δείξει ότι είναι έτοιμο να σας υποδεχτεί. Ένα μέλος του ιπτάμενου πληρώματος θα σας καθοδηγήσει και θα σας βοηθήσει για την επιβίβαση του ασθενούς.
Οι νυχτερινές επιχειρήσεις θεωρούνται πολύ πιο επικίνδυνες από τις αποστολές την ημέρα, εξαιτίας του γεγονότος ότι επιτελούνται στο σκοτάδι. 

Ο πιλότος μπορεί να πετάξει πάνω από την περιοχή που έχει κληθεί, με τους προβολείς του ελικοπτέρου αναμμένους, έτσι ώστε να φωτιστούν εμπόδια και τα υπερυψωμένα σύρματα που δύσκολα διακρίνονται. 

Μην επιχειρήσετε να ανάψετε προβολείς ή φακούς ή οποιονδήποτε άλλο φωτισμό στραμμένο προς τον ουρανό για να βοηθήσετε τον πιλότο. Μια τέτοια βοήθεια μπορεί προς στιγμή να τυφλώσει τον πιλότο. Αντίθετα, είναι προτιμότερο να κατευθύνετε τη φωτεινή ακτινοβολία προς το έδαφος προς το πεδίο προσγείωσης. 

Ακόμη και μετά την προσγείωση του ελικοπτέρου δεν πρέπει να κατευθύνετε οποιοδήποτε φωτισμό κοντά στο αεροσκάφος. Οπωσδήποτε, απαγορεύεται το κάπνισμα, οι υπαίθριοι φωτισμοί ή οι φωτιές και οι φλόγες, σε απόσταση 50 μέτρων από το αεροσκάφος οποιαδήποτε στιγμή.


Επείγουσα Ιατρική

Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης


Επιμέλεια Κειμένου

Παναγιώτης Σπανός

Διασώστης ΕΚΑΒ Ρόδου


ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου