Η μελέτη PURE πραγματοποιήθηκε σε 18 χώρες και κράτησε 8 χρόνια. Αντίθετα με την επωφελή δράση των λιπαρών, παρατηρήθηκε ότι η μεγάλη πρόσληψη υδατανθράκων αύξανε τον κίνδυνο θανάτου. Δεν έγινε όμως, διάκριση μεταξύ επεξεργασμένων και μη υδατανθράκων.
Μικρή πρόσληψη υδατανθράκων, σε μορφή φρούτων, αμυλούχων λαχανικών και οσπρίων μείωνε την θνησιμότητα. Μικρή πρόσληψη θεωρούνται οι 2-3 μερίδες (περίπου 375-500 γραμμάρια την ημέρα). Μεγαλύτερη ποσότητα από αυτήν δεν είχε μεγαλύτερο όφελος. Μάλιστα, το όφελος ήταν μεγαλύτερο όταν τα είδη αυτά καταναλώνονταν ωμά, παρά μαγειρεμένα.
Λιπαρά με μέτρο…
Ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Dr Salim Yusuf (McMaster University, Hamilton, ON, σχολιάζει πως, ο κόσμος δεν πρέπει να αισθάνεται πλέον ένοχος, εάν τρώει σε μέτριες ποσότητες λιπαρά. Όταν κάποιος τρώει πολύ μεγάλες ποσότητες λιπαρών, πάνω από το 40% της συνολικής θερμιδικής πρόσληψης, σίγουρα είναι κακό. Μια μέτρια ποσότητα όμως, της τάξης του 30% φαίνεται ότι όχι μόνο είναι ασφαλές, αλλά μειώνει ταυτόχρονα την θνησιμότητα. Το ίδιο δεν πρέπει να φοβόμαστε να καταναλώνουμε σε μέτρια ποσότητα και τα κορεσμένα λιπαρά.
Από την άλλη δεν πρέπει να εξαναγκαζόμαστε να τρώμε περισσότερο από 2-3 μερίδες φρούτα και λαχανικά, αν δεν το θέλουμε. Όπως αναφέραμε δεν θα έχουμε μεγαλύτερο όφελος.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να διατηρήσουμε το ισοζύγιο μεταξύ των προσλαμβανόμενων θερμίδων και αυτών που ξοδεύουμε. Αν το ισοζύγιο είναι σταθερό είναι σίγουρο ότι δεν θα παχύνουμε, ακόμα και αν στο διαιτολόγιο υπάρχει ένα μέτριο ποσοστό λίπους.
Αν θέλουμε να βοηθήσουμε περισσότερο την υγεία μας, θα πρέπει να δώσουμε περισσότερη βάση στην αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και την διακοπή του καπνίσματος.
Η μελέτη PURE παρουσιάστηκε στις 29 Αυγούστου 2017, στο European Society of Cardiology 2017 Congress, στην Βαρκελώνη. Επίσης δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Lancet Diabetes and Endocrinology.
Το άρθρο γράφτηκε από τον
Δρ. Ρηγόπουλο Δημήτριο, Παθολόγο-Διαβητολόγο, Στρατιωτικό Ιατρό
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου