Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2019

ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ - ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΩΝΤΑΣ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ - Ανασκόπηση Στρες Κρίσιμου Περιστατικού


Αποτέλεσμα εικόνας για ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ


Επιμέλεια Κειμένου

Παναγιώτης Σπανός
Διασώστης ΕΚΑΒ Ρόδου


ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΩΝΤΑΣ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ. 

Ως διασώστης θα κληθείτε συχνά να βοηθήσετε τραυματισμένους και ασθενείς κάθε ώρα της ημέρας και της νύχτας. 

Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά κανονικότητα στην ώρα όσον αφορά την ασθένεια, τον τραυματισμό ή τη μεταφορά μεταξύ μονάδων. 

Οι εθελοντές διασώστες μπορεί συχνά να κληθούν να εγκαταλείψουν οικογένεια και φίλους κατά τη διάρκεια κοινωνικών εκδηλώσεων. 

Εκείνοι που δουλεύουν σε βάρδιες μπορεί να χρειάζεται να βρίσκονται μακριά από τους αγαπημένους τους για μεγάλα χρονικά διαστήματα. 

Δεν θα πρέπει ποτέ να αφήνετε την εργασία σας να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις προσωπικές σας ανάγκες. Βρείτε μία ισορροπία μεταξύ δουλειάς και οικογένειας. Το οφείλετε στον εαυτό σας και σε εκείνους. Είναι σημαντικό να έχετε χρόνο για να χαλαρώνετε με την οικογένεια και τους φίλους.



Είναι επίσης σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι μπορεί οι συνάδελφοι, η οικογένεια και οι φίλοι συχνά να μην κατανοούν το στρες που προκαλείται από την ανταπόκριση σε μία επείγουσα κλήση. 

Ως επακόλουθο μιας «άσχημης» κλήσης για βοήθεια, μπορεί να μην έχετε διάθεση να βγείτε για μία ταινία ή για μια οικογενειακή εκδήλωση που έχει από καιρό προγραμματιστεί. 

Σε τέτοιες περιστάσεις, η βοήθεια από την ομάδα απολογισμού κρίσιμου περιστατικού ή από ενημερωτικά σεμινάρια στα πλαίσια του προγράμματος βοήθειας των εργαζομένων, μπορεί να συμβάλλει στην επίλυση των προβλημάτων.

Αν είναι δυνατό, αλλάξτε το πρόγραμμα εργασίας σας ώστε να έχετε διαθέσιμο χρόνο. 
Αν η υπηρεσία στην οποία εργάζεστε σας επιτρέπει να μετακινήστε από σταθμό σε σταθμό, χρησιμοποιήστε αυτή τη δυνατότητα για να μειώσετε ή να διακυμάνετε τον όγκο των κλήσεων. 
Λάβετε διακοπές για να διατηρήσετε καλή την υγεία σας, ώστε να μπορέσετε να ανταποκριθείτε την επόμενη φορά που θα υπάρξει ανάγκη. 
Αν σε οποιοδήποτε σημείο αισθανθείτε ότι το εργασιακό στρες είναι πιο πολύ από αυτό που μπορείτε να αντέξετε, αναζητήστε βοήθεια. 
Μπορεί να θέλετε να το συζητήσετε ανεπίσημα με τους συναδέλφους ή την οικογένειά σας. 
Η βοήθεια από περισσότερο έμπειρα μέλη της ομάδας μπορεί να είναι ανεκτίμητη. 
Επίσης μπορεί να θελήσετε βοήθεια από προσωπικούς συμβούλους ή άλλους επαγγελματίες. 
Η αναζήτηση βοήθειας δεν σας κάνει να φαίνεστε αδύναμοι στα μάτια των άλλων. Αντιθέτως, δείχνει ότι ελέγχετε τη ζωή σας.
Ανασκόπηση Στρες Κρίσιμου Περιστατικού

Είναι ενδεχόμενο να κληθείτε σε μία κατάσταση τόσο τρομακτική, που θα δυσκολευτείτε να ανταποκριθείτε με τον τρόπο που έχετε εκπαιδευτεί. 

Μπορεί να έχετε μία αρνητική αντίδραση στο περιστατικό, είτε άμεση καθυστερημένη. 

Μην ντρέπεστε για αυτά τα συναισθήματα. 

Σχεδόν όλοι όσοι ανταποκρίνονται σε τέτοια περιστατικά έχουν βιώσει την ίδια αντίδραση από καιρό σε καιρό. 

Αν αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να αντεπεξέλθετε, οπισθοχωρήστε και καλέστε ενισχύσεις. 

Ορισμένες φορές, ακόμη και η απλή γνώση ότι η βοήθεια καταφθάνει, μπορεί να είναι αρκετή για να σας βοηθήσει να ξεπεράστε το φόβο και την αγωνία σας και να ανταποκριθειΐε στην κατάσταση. 

Να θυμάστε ότι αν έχετε κάπου-κάπου τέτοια συναισθήματα, το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με τον συνεργάτη σας ή άλλα μέλη της ομάδας σας. 

Προσέξτε τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας. 
Επιβεβαιώστε ότι βρίσκονται υπό έλεγχο και ενεργείστε κατάλληλα στη διάρκεια μιας καταστροφής.

Έπειτα από ένα στρεσσογόνο περιστατικό ή μία καταστροφή μπορεί να υπάρχει το αίσθημα της απογοήτευσης. 

Αυτή η απογοήτευση συχνά παραβλέπεται. Ωστόσο, μπορεί να είναι πιο σημαντική η αντιμετώπισή της από την αρχική αντίδραση στο περιστατικό. 

Η ανασκόπηση του στρες κρίσιμου περιστατικού είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης αυτής της φάσης απογοήτευσης. 

Ως κρίσιμο περιστατικό θεωρείται κάθε περιστατικό που προκαλεί αγωνία και πνευματικό στρες στους εργαζόμενους των επειγουσών υπηρεσιών. 

Η ανασκόπηση στρες κρίσιμου περιστατικού (ΑΣΚΠ) είναι ένα πρόγραμμα στο οποίο συζητούνται περιστατικά τα οποία σχετίζονται με την εργασία και είναι έντονα στρεσσογόνα. 

Αυτές οι συζητήσεις διενεργούνται με απόλυτη εχεμύθεια με άλλους εργαζόμενους στις επείγουσες υπηρεσίες, οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι στην ΑΣΚΠ.

Ο σκοπός της ΑΣΚΠ είναι να απαλύνει την αγωνία και το στρες των ατόμων και της ομάδας.

 Ποτέ να μην ντρέπεστε να αναφέρετε τα συναισθήματά σας, διότι τέτοιες ανασκοπήσεις μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για την καλή συναισθηματική σας κατάσταση. Δεν θα πρέπει να απορρίπτονται ως κοινότοπες ή μη απαραίτητες.

Η ομάδα ΑΣΚΠ αποτελείται από προσωπικούς συμβούλους και επαγγελματίες της ψυχικής υγείας οι οποίοι σας βοηθούν να αντιμετωπίσετε το στρες των κρίσιμων περιστατικών. 

Συνήθως, οι συναντήσεις ΑΣΚΠ γίνονται μεταξύ 24 και 72 ωρών από ένα μειζον περιστατικό. Οι συναντήσεις μπορεί να χρειάζεται να επαναληφθούν σε απώτερο χρόνο. 

Κάθε συνάντηση ΑΣΚΠ δεν είναι διερεύνηση της υπόθεσης ή ανάκριση. Είναι μία ευκαιρία να συζητήσετε τα αισθήματά σας, τους φόβους σας και τις αντιδράσεις σας γύρω από ένα περιστατικό. 

Κάθε τι που συζητείται στις συναντήσεις πρέπει να παραμένει εμπιστευτικό.

 Εκείνοι που προΐστανται των συναντήσεων και οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας θα σας βοηθήσουν ακούγοντάς σας και υποδεικνύοντας τρόπους για να υπερβείτε το στρες. 

Η ΑΣΚΠ είναι σχεδιασμένη για να επιταχύνει τη φυσιολογική διαδικασία ανάρρωσης μετά από ένα κρίσιμο περιστατικό. Αυτές οι συναντήσεις είναι επιβοηθητικές για όλους τους διασώστες που εμπλέκονται σε ένα συμβάν, είτε νομίζουν ότι έχουν στρες είτε όχι. 

Μία συνάντηση ΑΣΚΠ θα λέγαμε ότι παρέχει μία ευκαιρία έκφρασης και «εξαέρωσης» των συναισθημάτων μέσα σε μία αποπνικτική ατμόσφαιρα.

Ένα περιεκτικό σύστημα ΑΣΚΠ περιλαμβάνει τα ακόλουθα 10 συστατικά:
  Εκπαίδευση για το στρες πριν το συμβάν
  Προσωπική υποστήριξη στη σκηνή του συμβάντος
  Υποστήριξη ένας-προς-έναν
  Υπηρεσίες υποστήριξης καταστροφών
  Απομάκρυνση κινδύνου
  Υπηρεσίες παρακολούθησης στο χρόνο
Υποστήριξη συζύγου και οικογένειας
  Προγράμματα κοινωνικής στήριξης
  Άλλα προγράμματα υγείας και καλής διαβίωσης, όπως «ευ ζην»


Η Καλή Κατάσταση του Διασώστη

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΙΑΤΡΙΚΗ - Π. Χ. ΠΑΣΑΧΑΛΙΔΗ


Επιμέλεια Κειμένου
Παναγιώτης Σπανός
Διασώστης ΕΚΑΒ Ρόδου


ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου