Παρασκευή, 13 Απριλίου 2018

Τα ποτά ενέργειας: Η καφεΐνη, το ζάχαρο και οι κίνδυνοι για την υγεία


Τα ποτά ενέργειας ή ενεργειακά ποτά είναι δημοφιλή, αλλά πρέπει οι καταναλωτές να γνωρίζουν τους κινδύνους που δημιουργούν.
Τα ποτά ενέργειας ή ενεργειακά ποτά (energy drinks) είναι δημοφιλή στην εποχή μας, ιδιαίτερα μεταξύ των εφήβων και των νέων ενηλίκων.
Οι διαφημιστές των ενεργειακών ποτών ισχυρίζονται ότι αυτά προσφέρουν στους καταναλωτές περισσότερη ενέργεια και τους κάνουν έτσι να βρίσκονται σε ψηλότερο βαθμό εγρήγορσης με αύξηση του χρόνου συγκέντρωσης και προσοχής τους.
Τα ενεργειακά ποτά προσφέρονται σε διάφορες συσκευασίες και περιέχουν καφεΐνη σε συγκεντρώσεις που ποικίλουν.
Πρέπει να σημειωθεί ότι και τα συνήθη αναψυκτικά περιέχουν καφεΐνη και ζάχαρα, αλλά σε χαμηλότερες ποσότητες.
Τα κυριότερα συστατικά, που περιέχονται συνήθως σε ποτά ενέργειας περιλαμβάνουν:
  1. Καφεΐνη
  2. Ζάχαρο
  3. Γκουαράνα (πρόκειται για φυτό του οποίου οι σπόροι περιέχουν καφεΐνη)
  4. Κακάο
  5. Βιταμίνες Β
  6. Βότανα, όπως τζίνσενγκ, γλυκόριζα και κόλα (καρπός τροπικού δέντρου).
Ποτά ενέργειας: Ποιοι είναι οι κίνδυνοι  που δημιουργούν για την υγεία;

  1. Ταχυκαρδία
  2. Αρρυθμίες καρδίας και ταχυπαλμίες
  3. Αύξησης της αρτηριακής πίεσης
  4. Αϋπνία και άλλες διαταραχές του ύπνου
  5. Αύξηση της διούρησης
  6. Υπεργλυκαιμία, αύξηση δηλαδή του ζαχάρου (γλυκόζη) στο αίμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα ποτά με ψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρα. Η υπεργλυκαιμία μπορεί να είναι ιδιαίτερα βλαβερή, σε άτομα με διαβήτη ή άλλα μεταβολικά προβλήματα.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει τα παιδιά να μην καταναλώνουν ενεργειακά ποτά. Η καφεΐνη μπορεί να είναι ιδιαίτερα βλαβερή σε παιδιά.
Οι έφηβοι δεν πρέπει να προσλαμβάνουν περισσότερη από 100 mg καφεΐνης κάθε μέρα.
Οι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν πόσα αναψυκτικά, καφέ και ενεργειακά ποτά ή οτιδήποτε άλλο περιέχει καφεΐνη που καταναλώνουν τα παιδιά τους, οποιασδήποτε ηλικίας. Είναι επίσης χρήσιμο και αναγκαίο να εξηγούν σε αυτά τους κίνδυνους που δημιουργεί για την υγεία τους η λήψη καφεΐνης.
Οι ενήλικες πρέπει να περιορίζουν την καθημερινή πρόσληψη καφεΐνης στα 500 mg.
Τα άτομα με προβλήματα καρδίας, ψηλής πίεσης, αϋπνίας ή που παίρνουν φάρμακα πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτικά στην ποσότητα καφεΐνης, που παίρνουν καθημερινά διότι κινδυνεύουν πιο πολύ από τα προβλήματα που δυνατόν να τους προκαλεί.
Επίσης οι ηλικιωμένοι είναι πιο ευαίσθητοι στις δράσεις της καφεΐνης. Τα ενεργειακά υπόκεινται σε ελέγχους από διάφορες εθνικές αρχές ελέγχου, όπως το FDA (Food and Drug Administration) των ΗΠΑ.
Όμως είναι σημαντικό οι καταναλωτές να γνωρίζουν, ότι η περιεκτικότητα σε καφεΐνη των αναψυκτικών, ενεργειακών ποτών και διαφόρων άλλων ποτών μπορεί να κυμαίνεται από 10 mg έως 210 mg ανά προϊόν.
Επειδή η καφεΐνη μπορεί να βλάπτει μερικούς ανθρώπους, είναι ευθύνη των ιδίων των καταναλωτών να διαβάζουν στις σχετικές αναγραφές σε κάθε προϊόν πόση καφεΐνη και ζάχαρο περιέχουν.
Εκείνοι που επιλέγουν να καταναλώνουν ποτά ενέργειας χρειάζεται να είναι καλά ενημερωμένοι για τα περιεχόμενά τους και να τα χρησιμοποιούν με σύνεση ανάλογα σύμφωνα με τη δική τους κατάσταση.


ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου