Δευτέρα, 7 Αυγούστου 2017

Ναι ή όχι στην τσίχλα; Πώς επηρεάζει την υγεία και το βάρος



Η τσίχλα μπορεί να επηρεάσει τόσο την υγεία όσο και το σωματικό βάρος, άλλοτε με θετικό και άλλοτε με αρνητικό τρόπο. Σύμφωνα με την Αμερικανική Οδοντιατρική Εταιρία είναι καλύτερα  να μασάτε τσίχλα χωρίς ζάχαρη, από το να μην μασάτε καθόλου. Ακόμα και σε  αυτήν την περίπτωση, όμως, η υπερκατανάλωσή της μπορεί να σας βλάψει.
Οι τσίχλες χωρίς ζάχαρη γλυκαίνονται με τεχνητές ουσίες, όπως η ασπαρτάμη, η σορβιτόλη ή η ξυλιτόλη. Μελέτες έχουν δείξει ότι η τσίχλα χωρίς ζάχαρη μπορεί να μειώσει τη φθορά των δοντιών, κατά τη μάσηση μετά από ένα γεύμα αλλά και την τερηδόνα, ιδιαίτερα αν περιέχει ξυλιτόλη.
Εν ολίγοις, ενεργεί ως μέσο καθαρισμού, βοηθώντας στην απομάκρυνση των ανεπιθύμητων οξέων από το στόμα. Αυξάνει την παραγωγή σάλιου, γεγονός που συμβάλλει στην εξουδετέρωση και απομάκρυνση των οξέων, τα οποία αν δεν απομακρυνθούν, μπορεί να καταστρέψουν το σμάλτο των δοντιών με την πάροδο του χρόνου. Βασική προϋπόθεση είναι οι τσίχλες να μην περιέχουν ζάχαρη, καθώς αυτές που περιέχουν συχνά συνδέονται με αύξηση της τερηδόνας και κοιλότητες (τρύπες) στα δόντια.
Τα υπέρ και τα κατά
Σύμφωνα με μελέτες, η τσίχλα μπορεί πραγματικά να ευνοήσει την υγεία, εφόσον καταναλώνεται με μέτρο. Τα επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της συγκέντρωσης, της μνήμης και γενικότερα της γνωστικής απόδοσης. Όσοι μασούν τσίχλα ενδέχεται, επίσης, να βιώνουν λιγότερη υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και να αποτραπούν από άλλες καταχρήσεις (πχ. ζαχαρούχα αναψυκτικά).

Ωστόσο, η υπερκατανάλωση τσίχλας χωρίς ζάχαρη, μπορεί τελικά να οδηγήσει σε στομαχικές διαταραχές ή διάρροια, λόγω των τεχνητών γλυκαντικών ουσιών της. Επιπλέον, το μάσημα της τσίχλας μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στους ιστούς της γνάθου, με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν νέα ή να επιδεινωθούν προϋπάρχοντα προβλήματα στην περιοχή.
Τέλος, μελέτη η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό British Dental Journal,διαπίστωσε ότι ορισμένα από τα πιο όξινα συστατικά που βρέθηκαν σε τσίχλες χωρίς ζάχαρη μπορεί να προκαλέσουν διάβρωση των δοντιών. Ο συγγραφέας της μελέτης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι χρειάζονται περισσότερες έρευνες σε αυτά τα πιθανά προβλήματα. Προς το παρόν, προτείνει το μάσημα μερικών μόνο τεμαχίων τσίχλας την ημέρα, κατά προτίμηση μετά το γεύμα.
Τσίχλα αντί για βούρτσισμα;
«Όχι, κατηγορηματικά» απαντούν οι ειδικοί! Η τσίχλα μπορεί να συμβάλλει στον καθαρισμό και τη ρύθμιση των βακτηρίων στο στόμα σας, όμως δεν αποτελεί υποκατάστατο του τακτικού βουρτσίσματος και της χρήσης οδοντικού νήματος. Ναι μεν βοηθάει, αλλά δεν μπορεί από μόνη της να εξασφαλίσει τη στοματική υγεία.
Πώς επηρεάζει το βάρος
Μπορεί και να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος, καθώς κατ’αρχάς είναι γλυκιά και με λίγες θερμίδες, προσφέροντας γεύση χωρίς να χρειάζεται να «χαλάσει» η διατροφή σας.
Έχει, επίσης, φανεί ότι μπορεί να μειώσει την όρεξη. Μια μικρή μελέτη διαπίστωσε ότι η τσίχλα μετά το μεσημεριανό γεύμα μειώνει την πείνα και την κατανάλωση σνακ αργότερα μέσα στην ημέρα κατά περίπου 10%, ενώ άλλη πιο πρόσφατη είχε παρόμοια ευρήματα.
Ωστόσο, τα συνολικά αποτελέσματα είναι μικτά. Μερικές μελέτες έχουν αναφέρει ότι η τσίχλα δεν επηρεάζει την όρεξη ούτε την ενεργειακή πρόσληψη κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν κάποιες ενδείξεις ότι η τσίχλα μπορεί να αυξήσει τον μεταβολικό ρυθμό. Μία μελέτη διαπίστωσε ότι όταν οι συμμετέχοντες μασούσαν τσίχλα, έκαιγαν κατά περίπου 19% περισσότερες θερμίδες από ό, τι όταν δεν μασούσαν.
Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να διαπιστωθεί εάν το μάσημαμα της τσίχλας οδηγεί σε απώλεια βάρους μακροπρόθεσμα.
Το σίγουρο είναι ότι οι τσίχλες με ζάχαρη περιέχουν θερμίδες, οι οποίες, αν και είναι μόνο λίγες ανά τεμάχιο, μπορεί πραγματικά να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο βάρος όσων βρίσκονται μονίμως με μια τσίχλα στο στόμα.
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου