Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2016

6. ΤΡΟΧΑΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑ...ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΕΣ


ΤΡΟΧΑΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΕΙΤΕ ΟΧΗΜΑ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ


  • ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΓΙΑ ΕΜΑΣ & ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ)


  • ΠΡΙΝ βγούμε από το αμάξι μας τηλεφωνούμε στην ΤΡΟΧΑΙΑ:
(Λέγομαι…..,Βρίσκομαι…..,Βλέπω…..την εικόνα που βλέπω μπροστά μου πριν βγω από το αμάξι. Πάω να ελέγξω και θα επικοινωνήσω ξανά μαζί σας , εάν αργήσω καλέστε με σε 5 λεπτά (σκηνοθετημένο τροχαίο) Σκηνοθετημένο τροχαίο: Υπάρχει περίπτωση να είναι μία στημένη σκηνή ατυχήματος (δεν συμβαίνει μόνο στις ταινίες ,αυτό έχει συμβεί ΚΑΙ στη Ρόδο στο παρελθόν ) και για αυτό επικοινωνώ με την τροχαία πριν βγω από το αμάξι (όταν η περιοχή που συμβαίνει το τροχαίο είναι ερημική, ύποπτη, είτε υπάρχει οποιοδήποτε στοιχείο που με κάνει ΚΑΧΥΠΟΠΤΟ)


  • ΞΑΝΑΚΑΛΩ ΤΗΝ ΤΡΟΧΑΙΑ
Αφού ελέγξω από κοντά καλώ και πάλι την τροχαία και αναφέρω  όλα όσα δεν είχα την δυνατότητα να δω, να καταλάβω από μακριά. Είμαι  τα μάτια της τροχαίας στο σημείο. Δεν υπερβάλλω, δεν εκφράζω γνώμη ή υποψία. Δίνω σαφείς απαντήσεις στις ερωτήσεις της τροχαίας.
Εφόσον υπάρχουν τραυματίες είτε οχήματα  που δεν μετακινούνται θα χρειαστεί να ασφαλίσω την περιοχή ( εάν υπάρχει αμφιβολία ρωτώ την τροχαία).


  • ΚΑΛΩ ΕΓΩ ΤΟ ΕΚΑΒ όταν έχω πλησιάσει το θύματα &έχω την εικόνα για να δώσω σαφείς πληροφορίες (Λέγομαι… Βρίσκομαι….. Βλέπω…. κλείνω το τηλέφωνο όταν μου το πει το τηλεφωνικό κέντρο)
Το ΙΔΑΝΙΚΟ είναι να καλέσω εγώ το ΕΚΑΒ και όχι η τροχαία για να μπορέσω να απαντήσω σε ερωτήσεις του τηλεφωνικού κέντρου με περισσότερη σαφήνεια εφόσον είμαι παρών στον τόπο ατυχήματος. Είμαι τα ΜΑΤΙΑ και τα ΑΥΤΙΑ του ΕΚΑΒ στο ατύχημα.



Ο μόνος λόγος για να μετακινήσω το θύμα από το όχημα χωρίς εξειδίκευση είναι η ύπαρξη φωτιάς στο όχημα(πολύ πιθανό σε διαρροή καυσίμου). Το ιδανικό είναι να φροντίσω να μην πάρει φωτιά το αμάξι,(π.χ σβήνοντας τη μηχανή, αποσυνδέοντας τους πόλους της μπαταρίας, αποτρέποντας κάποιον με τσιγάρο να προσεγγίσει το σημείο) είτε να έχω έναν πυροσβεστήρα και να την προλάβω στην αρχή.
Εάν ο ασθενής θέλει να βγει από το όχημα είτε έχει ήδη βγει και περπατά: Δεν μπορώ να τον αναγκάσω να κάνει κάτι που δεν θέλει. Του προτείνω με ευγένεια να ακολουθήσει τις οδηγίες μου, αναφέρω πως είμαι εκεί για να τον βοηθήσω και πως πολύ γρήγορα θα έρθει εξειδικευμένη βοήθεια.
Δεν αφαιρώ ποτέ το κράνος του θύματος τροχαίου: Γιατί πολύ απλά δεν ξέρω τον εξειδικευμένο τρόπο να το αφαιρέσω και σίγουρα θα τον βλάψω.


Ασφαλίζω την περιοχή


ΠΟΥ & ΠΩΣ ΠΑΡΚΑΡΩ ΤΟ ΑΜΑΞΙ ΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΡΑΤΟ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΡΧΟΜΕΝΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ ;;;
Τα βιβλία θεωρητικά έχουν συγκεκριμένα πρωτόκολλα και συγκεκριμένα μέτρα απόστασης από το ατύχημα για να παρκάρεις και να “ΑΣΦΑΛΙΣΕΙΣ” το σημείο.
Ωστόσο  η απάντηση  στα συγκεκριμένα πρωτόκολλα είναι συγκεκριμένη και εν μέρη λογική. «  Δεν κρατώ μεζούρα»  ή «ναι αλλά ο συγκεκριμένος δρόμος είναι …και δεν γίνεται να….»
Σκέψου:  Το ατύχημα έγινε εδώ, εάν οδηγούσα με υπερβολική ταχύτητα σε αυτό το δρόμο και ανάλογα την ώρα (π.χ ξημερώματα Κυριακής-κατανάλωση αλκοόλ), την ορατότητα (π.χ. το ατύχημα είναι αμέσως μετά την στροφή), τις καιρικές συνθήκες (π.χ. βρέχει και γλιστράει ο δρόμος) ,τον ίδιο το δρόμο ,τη θέση των εμπλεκομένων (π.χ θα προειδοποιώ και στα 2 ρεύματα;). Που θα ήθελα ένα σημάδι για να  κόψω ταχύτητα και να προσέξω; να καταλάβω ότι κάτι συμβαίνει παρακάτω;;;
Εκεί θα παρκάρεις το αμάξι σου με alarm, είτε θα τοποθετήσεις οτιδήποτε θα τραβούσε την προσοχή των οδηγών(σκεπτόμενος ως διερχόμενος οδηγός) ακόμα και ένα άτομο το οποίο θα είχε διάθεση να βοηθήσει.


ΠΡΩΤΑ ΑΣΦΑΛΙΖΩ & ΜΕΤΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΩ Ή ΤΟ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ;;
ΜΗΠΩΣ ΧΑΘΕΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ;;
ΚΙΝΔΥΝΕΥΩ; Σκέψου όλες τις παραμέτρους & αποφάσισε.
Η βασική αρχή είναι :Το θύμα ότι ήταν να πάθει το έπαθε. Δεν πρέπει να κινδυνεύσει περισσότερο αυτός είτε εγώ που πάω να βοηθήσω ή διερχόμενος. ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΘΥΜΑΤΑ. Μπορώ να αναθέσω σε έναν συνεπιβάτη μου , είτε σε έναν περαστικό που πιστεύω-εύχομαι δίνοντας του σαφείς οδηγίες να μπορέσει να ΑΣΦΑΛΙΣΕΙ τον τόπο. Εάν έχω οποιαδήποτε αμφιβολία το κάνω μόνος σου. Φωνάζω «μην τον αγγίξει κανείς»,ασφαλίζω, επιστρέφω, ελέγχω, καλώ ΕΚΑΒ.
Τα γεγονότα αποδεικνύουν ότι αν πας πρώτα στο θύμα μετά “ξεχνάς” να ασφαλίσεις.


ΚΛΕΙΝΩ ΟΛΟ ΤΟ ΔΡΟΜΟ & ΣΤΑΜΑΤΩ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ;
Υπάρχει λόγος να σταματήσω την κυκλοφορία, να σχηματίσω ουρές ; πως θα φτάσει το ΕΚΑΒ και η τροχαία αν ο δρόμος είναι κλειστός ή έχω δημιουργήσει ένα τεράστιο μποτιλιάρισμα ;;;
ΜΟΝΟ Η ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΑ. ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΕΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ MONO ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ ΕΙΤΕ ΝΕΟ ΤΡΟΧΑΙΟ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΥΠΑΡΧΩΝ.
ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΕΡΘΕΙ Η ΤΡΟΧΑΙΑ ,ΤΗΝ ΡΩΤΑΜΕ ΕΥΓΕΝΙΚΑ ΑΝ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΠΡΑΤΤΟΥΜΕ.


σαφείς πληροφορίες-συλλέγω στοιχεία


ΠΛΗΣΙΑΖΩ ΤΟ ΘΥΜΑ (ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΜΑΞΙ Ή ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ)


    • ΕΦΟΣΟΝ ΜΙΛΑΕΙ - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ
Ανάλογα τη θέση του θύματος το πλησιάζω από μπροστά να (κοιτώ τα μάτια του) ώστε ξεκινώντας να του μιλάω αντανακλαστικά να μην στρίψει το κεφάλι του. Του λέω «Μην κουνιέσαι καθόλου ούτε το κεφάλι, ούτε καν το βλέμμα! Κράτα τα μάτια ανοιχτά και κοίτα σε συγκεκριμένο σημείο. Είμαι εδώ για να σε βοηθήσω».
Αφού του έχω αρχικά επισημάνει να μείνει ακίνητος και να σταθεροποιήσει το βλέμμα του, μπορώ να του κάνω τις ερωτήσεις από άλλη θέση (πόρτα/παράθυρο οδηγού-συνοδηγού είτε από το πίσω κάθισμα. ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΟΜΩΣ ΑΚΙΝΗΤΟΣ).«Πως σε λένε; Θυμάσαι τι έγινε; Ήσουν μόνος στο αμάξι/μηχανάκι; Που πονάς; Μείνε σε αυτή τη θέση που σου είπα, πάω να δω τους άλλους και θα ξανάρθω αν αλλάξει κάτι φώναξε με αλλά μην κουνηθείς, το βλέμμα σταθερό». Μιλάω αργά & ήρεμα. Περιμένω να απαντήσει και μετά κάνω την επόμενη ερώτηση.

Εάν έχω πρόσβαση θα μπορούσα να σβήσω τη μηχανή και να βάλω χειρόφρενο ή πέτρες κάτω από τις ρόδες(για να αποφύγω σπινθήρα, και για να μην μετακινηθεί-κυλήσει).


Επισήμανση: Υπάρχει κίνδυνος το θύμα να “έχει πέσει” στην πόρτα και ανοίγοντας την να πέσει, είτε ανοίγοντας την να κουνηθεί όλο το αμάξι. ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΚΙΝΗΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟ.



Σε αυτή τη φάση καλώ το ΕΚΑΒ και απαντώ με ψυχραιμία και ακρίβεια σε ότι με ρωτήσουν, περιγράφω την εικόνα του θύματος και τη σκηνή ατυχήματος.
Εάν έχω τη διάθεση και τη ψυχραιμία, πάντα με την καθοδήγηση του τηλεφωνικού κέντρου, θα μπορούσα να αντιμετωπίσω μια κατάσταση απειλητική για τη ζωή του τραυματία (άμεση πίεση σε μια αιμορραγία), μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο. Αλλιώς παραμένω κοντά στο θύμα για ψυχολογική υποστήριξη. (Εάν  διαπιστώσω είτε το θύμα μου αναφέρει οποιαδήποτε αλλαγή στην κατάσταση του τότε ενημερώνω εκ νέου το ΕΚΑΒ). Κατά την άφιξη του ασθενοφόρου ρωτάω το πλήρωμα αν χρειάζονται βοήθεια, επαναλαμβάνω εάν μου ζητηθεί τις πληροφορίες που έδωσα στο τηλεφωνικό κέντρο είτε οποιαδήποτε νέα πληροφορία συνέλεξα.

    ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ-ΔΕΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ
    • Δεν τον μετακινώ.
    • Δεν τον  ακουμπώ.


      Αναπνέει;;;   ΝΑΙ Ή ΟΧΙ  ; ΑΡΓΑ Ή ΓΡΗΓΟΡΑ ;
      (κουνιέται ο θώρακας ή η κοιλιά του σαν αναπνοή; Εάν βογγάει αναπνέει!)
      Έχει σφυγμό? ΝΑΙ Ή ΟΧΙ ;. ΑΡΓΟ Ή ΓΡΗΓΟΡΟ ;
      (Βλέπω μπροστά στο λαιμό αν ανεβοκατεβαίνει ρυθμικά. Μπορώ να αγγίξω απαλά  τον καρπό χεριού και να νιώσω το σφυγμό; Είναι γρήγορος ή αργός;)

      ΓΡΗΓΟΡΑ Ή ΑΡΓΑ Την “ταχύτητα” (ρυθμός η σωστή ορολογία) μπορώ να τη διαπιστώσω αν σκεφτώ: «Αυτή τη στιγμή η αναπνοή ή ο σφυγμός του είναι πιο γρήγορος ή πιο αργός από το δικό μου;»
        Υπάρχει εμφανής τραυματισμός; Ποια η εικόνα του θύματος; την περιγράφω;
      ΕΦΟΣΟΝ ΤΟ ΘΥΜΑ ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ. ΠΡΕΠΕΙ ΜΕ ΟΛΕΣ  ΜΟΥ ΤΙΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΠΕΡΙΓΡΑΨΩ  ΣΤΟ ΕΚΑΒ:(ΟΡΑΣΗ- π.χ είναι άσπρος .ΟΣΦΡΗΣΗ- π.χ μυρίζει αλκοόλ ΑΚΟΗ-π.χ βογγάει. ΑΦΗ-π.χ κρύο δέρμα)
      Παρόλη τη σοβαρότητα ή όχι της κατάστασης του συγκεκριμένου θύματος, δεν παρασυρόμαστε.
      Συλλέγουμε ότι πληροφορία μπορούμε να λάβουμε και προσεγγίζουμε τα υπόλοιπα θύματα.
      Αγγελική Γκινάκη
      Διασώστης - Πλήρωμα Ασθενοφόρου

      ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

      Δεν υπάρχουν σχόλια:

      Δημοσίευση σχολίου